نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend
نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend

مقدار فطریه ۹۲ چقدر است ؟


به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در خصوص میزان فطریه امسال گفت: اگر قوت غالب مومنین و روزه‌داران گندم باشد باید به ازای هر نفر مبلغ ۳ هزار تومان معادل سه کیلو گندم را به عنوان زکات فطره پرداخت کنند، البته زکات فطره ساکنین تهران به دلیل شرایط اقتصادی این منطقه و…

فطریه 92

به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در خصوص میزان فطریه امسال گفت: اگر قوت غالب مومنین و روزه‌داران گندم باشد باید به ازای هر نفر مبلغ ۳ هزار تومان معادل سه کیلو گندم را به عنوان زکات فطره پرداخت کنند، البته زکات فطره ساکنین تهران به دلیل شرایط اقتصادی این منطقه و گران‌تر بودن گندم مبلغ ۳۵۰۰ تومان است.

‌آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین درباره میزان زکات فطره افرادی که قوت غالب آنان برنج است یادآور شدند: زکات فطره این دسته از مؤمنین و روزه‌داران، به ازای هر نفر مبلغ ۱۵ هزار تومان معادل سه کیلو برنج متوسط است. 

 

——

فطره در لغت چند معنا دارد که مهمترین آن ها خلقت و اسلام است و در اصطلاح عبارت است از زکاتی که هر مسلمان برای خود و هر کس که ناخور او محسوب شود، به مستحق می پردازد و زمان ادای آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عید فطر می باشد. اگر شخص نماز عید فطر می خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز بدهد یا [کنار بگذارد ]و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد و اگر آن را در این مدت به مستحق ندهد و کنار هم نگذاشته باشد گناهکار محسوب می شود و احتیاط واجب آن است که در آینده – بدون اینکه نیت ادا و قضا کند – فطره را بدهد.
 
با توجه به اینکه پرداخت این نوع حق مالی باعث سلامت جسم(خلقت) و روح می شود آن را زکات بدن یا فطره می نامند و شاید وجه تناسب آن با معنای اسلام این باشد که زکات فطره مقتضای اسلام است لذا کسی که پیش از غروب شب عید فطر مسلمان شود، تکلیف از او ساقط نمی شود. زکات بر دو نوع است؛ زکات مال و زکات فطره. زکات مال به نه چیز تعلق می گیرد؛ گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند. زکات فطره برای هر نفر تقریبا سه کیلو از خوراک بیشتر مردم که گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و مانند اینها است در نظر گرفته شده است. فطره ماه رمضان سال جاری (۱۳۸۵) برای هر نفر ۷۵۰ تومان می باشد. جهت رعایت احتیاط می توان ۹۰۰ تومان در نظر گرفت. که مطابق با نظر بعضی ازمراجع عظام است.
زکات فطره به اتفاق شیعه و سنی واجب است و در متون دینی برای آن فلسفه و فواید متعددی برشمرده است. قبول و تکمیل کننده روزه، تضمین کننده سلامتی جسم، پاک کننده روح از رزائل اخلاقی، حفظ انسان از مرگ و تکمیل کننده زکات مال از مهمترین آنها به شمار می رود.(۱)
فطره دانشجویانی که مخارج آنان را پدر و مادر می دهند و نان خور آنان محسوب می شود، بر عهده پدر و مادرشان است و اگر مستقل هستند، بر عهده خودشان می باشد و چنانچه تمکن مالی نداشته باشند، از آنان ساقط است.
گفتنی است؛ پرداخت کفاره بیمارانی که نتوانسته اند روزه بگیرند برای هر روز یک مد طعام است که در سال جاری (۱۳۸۵) مبلغ ۱۹۰ تومان است.
پی نوشت
۱) کافی، ج ۴، باب الفطره، ص ۱۷۴؛ مستدرک وسایل الشیعه، ج ۷، ابواب زکاة الفطره، ص ۱۳۷؛ العروة الوثقی، ج ۲، زکاة الفطره، مجمع البحرین، ماده فطر، توضیح المسائل مراجع، م ۱۹۹۱؛ وسایل الشیعه، ج ۹، ابواب زکاة الفطره، ص ۳۱۸؛ من لایحضره الفقیه، ج ۲، باب الفطره، ص ۱۸۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد