نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend
نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend

آشنایی با موزه ادب و عرفان اهر

موزه ادب و عرفان اهر که در محل خانقاه مجموعه فرهنگی ـ تاریخی شیخ شهاب الدین اهری در سال 74 هجری شمسی تاسیس ، و این موزه در قالب سه سالن در معرض دید علاقمندان قرار دارد .  


 

سالن اول :

در این سالن کتابهای خطی از دوره های صفویه و قاجاریه به نمایش گذاشته شده است از دیگر آثار نفیس این سالن می توان به پارچه کتیبه دار اشاره کرد که بر روی آن قرآن را با خط ثلث ، نسخ و غبار در میان نقوش هندسی و اسلیمی نوشته اند و متعلق به دوره صفویه است .

 

سالن دوم :

در این سالن آثار متعددی در ارتباط با عرفان به نمایش گذاشته شده است که می توان به انواع کشکول های چوبی ، سفالی ، فلزی و تبرزین مرصع اشاره کرد . از دیگر آثار نفیس این سالن در چوبی پاشنه گردان ،منبت کاری و کنده کاری شده است که به قرن هشتم هجری قمری مربوط می شود.

 

سالن سوم :

در این سالن قطعه های خطی از خطاطان معروفی از جمله درویش عبدالمجید طالقانی ، میرآقا اهری و ... به نمایش گذاشته شده است . از آثار قابل ذکر موجود در این سالن سینی مفرغی مرصع است که به قرن ششم هجری قمری مربوط می شود .

شایان ذکر است شیخ شهاب الدین محمود اهری در نیمه شعبان 580 هجری قمری در اهر چشم به جهان گشود و این عارف بزرگ در سال 665 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد و از آن زمان به بعد خانقاه وی بعنوان مقبره شیخ شهاب الدین اهری زیارتگاه عارفان و بزرگان و علاقمندان می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد