نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend
نوشته ها و تصاویر ما

نوشته ها و تصاویر ما

در برگیرنده ی مطالب جالب و خواندنی و سرگرمی Hi Dear friend

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان اهر

        


شهرستان اهر،مرکز منطقه ارسباران در ‪ ۹۵کیلومتری شمال‌شرق تبریز به دلیل واقع شدن در شاهراه گردشگری آذربایجان شرقی، انبوهی از جذابیت‌های گردشگری اعم از باستانی و طبیعی را در خود جای داده است.

نزدیکی به جنگل‌های زیبا و کم‌نظیر ارسباران و وجود آثارتاریخی و باستانی بی‌شمار به ویژه قلعه‌ها و کارونسراها، شهرستان اهر را به یکی از قطب‌های بالقوه گردشگری استان تبدیل کرده است.

همجواری با رودخانه مرزی ارس و تلقی اهر به‌عنوان پل ارتباطی منطقه شمال غرب کشور با جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان موجب شده این شهرستان جایگاه منحصربفردی در تدوین برنامه‌های گردشگری استان داشته باشد.

در زیر به آثار مهم تاریخی و گردشگری شهرستان اهر اشاره شده است 

 
 
بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری 

این بقعه تاریخی در پارک شیخ شهاب‌الدین محمود اهری آرامگاه عارف بزرگ قرن هفتم هجری واقع شده است.

این بنای تاریخی با معماری اسلامی خود ، نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است.

قدمت این بقعه به عصر شاه عباس اول می‌رسد ولی تاریخ بعضی از قسمت‌های آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه و دوره ایلخانی مربوط می‌شود.

بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ، یکهزار و ‪ ۴۹۷مترمربع بوده و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد است.

از سال ‪ ، ۱۳۷۴قسمت خانقاه این بنا به عنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهری استفاده می‌شود که در سطح کشور در نوع خود ،اولین موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است.

در سالن‌های موزه شیخ شهاب‌الدین اهری ، اشیای عرفانی مربوط به قرون هفتم تا پانزدهم هجری - قمری و در صحن آن، سنگ مزارهای قرون یازدهم تا پانزدهم هجری قمری به نمایش گذاشته شده است.


مسجد جامع اهر 

 این مسجد تاریخی با ‪ ۲۱گنبد و با طاق‌های آجری و ستون‌های عریض و استوار خود ، یادگاری از دوران سلجوقیان و اتابکان آذربایجان است.

 

مسجد ابواسحق اهر

این مسجد از مساجد قدیمی شهر اهر می باشد و تاریخ بنای آن بدرستی مشخص نمی باشد و احتمالاً در قرن هفتم بازسازی شده است . 

با توجه به واقع شدن در مرکز شهر و اعتقادات خاص مردم به آن از مهمترین مراکز مذهبی منطقه به شمار می رود و تمامی اوقات روز پذیرای مردم است


بازار سرپوشیده اهر

بازار سرپوشیده اهر با طاق‌های آجری در زمان رشیدالملک ،حکمران ارسباران مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار ، بازار نصیربیک ، بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان می‌باشد.

این بنا ، دارای حمامی بوده که در زمان‌های قدیم از بین رفته و اکنون بقایای محوطه آن دیده می‌شود.

بازار اهر، دارای تزئینات گچبری زیبایی است که مانند آن را در کمتر بازاری می‌توان یافت.


 کاروانسرای شاه عباسی 

کاروانسرای عباسی اهر با طاق‌های آجری و معماری زیبا در مسیر جاده اهر- تبریز و گردنه معروف " گویجه‌بل" واقع شده و دارای یک سالن بزرگ و غرفه‌های متعدد و منسوب به دوره صفویه می‌باشد.

 

جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو) 

در ‪ ۲۵کیلومتری اهر- مشگین شهر بر فراز کوههای سرسبز روستای انداب قدیم واقع شده که بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق می‌باشد.

جنگل‌های منطقه اراسباران در اهر نیز به عنوان بستر توسعه اکوتوریسم (طبیعت گردی ) شهرستان، متشکل از چندین جنگل زیبا است که به دلیل تنوع بالای گیاهی و جانوری خود به عنوان زیستکره در یونسکو به ثبت رسیده است.


 جنگل طبیعی تنباکولو ی هوراند

 این جنگل زیبا در بخش هوراند واقع شده و به عنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری اهر محسوب شده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر علاقه‌مند به طبیعت است.

 

دریاچه سد ستارخان

این سد در ‪ ۱۵کیلومتری جاده اهر ورزقان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه آن و شرایط آب و هوایی دلپذیر آن، در فصول گرم سال به محلی برای گریز مردم از زندگی شهری تبدیل شده است.

این سد اخیرا به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی ، لک‌لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی سیاحان بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

همچنین امکان صید انواع ماهی در آبهای این سد و فضای سبز اطراف آن موجب شده تا این محل به تفرجگاهی برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد